اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۲۸ - ۱۳:۱۹
راهکار وحدت اصولگرایان در گفت وگوی«سراج24» با کارشناسان:

برجسته سازی اختلافات اصولگرایی در دستور دوم خرداد است/اصولگرایان از تلاش اصلاح طلبان برای وحدت درس بگیرند

خودمحوری، خودرایی، اجتهادهای بی موقع، تکلیف هایی که مشخص نیست تکلیف باشد، را باید اصولگرایان کنار بگذارند و با خرد جمعی و محور قرار دادن روحانیت و مرجعیت و جامعتین به منشور اصول گرایی که مورد توجه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین است توجه بیشتری کنند.

برجسته سازی اختلافات اصولگرایی در دستور دوم خرداد است/اصولگرایان از تلاش اصلاح طلبان برای وحدت درس بگیرند

 

بازگشت حقیقی به منشور روحانیت و محور قرار دادن جامعیتن وحدت اصولگرایی را تضمین می کند/اساس تفکر اصول گرایی است




خودمحوری، خودرایی، اجتهادهای بی موقع، تکلیف هایی که مشخص نیست تکلیف باشد، را باید اصولگرایان کنار بگذارند و با خرد جمعی و محور قرار دادن روحانیت و مرجعیت و جامعتین به منشور اصول گرایی که مورد توجه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین است توجه بیشتری کنند.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خودمحوری، خودرایی، اجتهادهای بی موقع، تکلیف هایی که مشخص نیست تکلیف باشد، را باید اصولگرایان کنار بگذارند و با خرد جمعی و محور قرار دادن روحانیت و مرجعیت و جامعتین به منشور اصول گرایی که مورد توجه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین است توجه بیشتری کنند و بر اساس آن منشور دوباره به وحدت دست یابند.


حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با سراج24 با اشاره به شاخصه های رویکرد اصولگرایانه گفت: ما اصولگرایی را فراتر از یک حزب و جریان سیاسی می دانیم.


وی با ذکر اینکه اصولگرایی یک تفکر و نگرش است، افزود: انقلاب اسلامی یک حرکت فرهنگی و اعتقادی بود و این انقلاب بر اساس اصول و مبانی دینی شکل گرفته است و هر کسی به این اصول پایبند باشد حتی اگر عضو هیچ حزب و گروهی نیز نباشد اصول گرا است.


امام جمعه کازرون اظهار کرد: شاخصهای اصولگرایی بر اساس معیارهایی که در بیانات امام(ره) و مقام معظم رهبری وجود دارد باید تعریف شود و پایبندی به مبانی نظام، اعتقاد به اصل ولایت فقیه، اعتقاد به مصداق ولایت فقیه، استکبارستیزی صراحت و شفافیت در استکبار ستیزی و حد و مرز داشتن با دشمنان انقلاب از جمله این معیارها است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: کسی که خود را اصولگرا می داند باید بین او و دشمنان و براندازان مربندی شفافی باشد و هر فردی که به انقلاب اسلامی، ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد اصولگرا و خودی است.


حجت الاسلام خرسند با اشاره به اهمیت محور قرار دادن مرجعیت و روحانیت در جریان اصول گرایی گفت: این مسئله از شاخص های اصلی در بدنه اصول گرایی است؛ جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز در تولی به ولایت و تبری از دشمنان امتحان خوبی داده اند و اصولگرایان باید این محوریت را قبول داشته باشند.


وی با ذکر اینکه وحدت اصولگرایان یک تکلیف است، گفت: اینکه همه اصولگرایان با یکدیگر متحد باشند و یک حزب و گروه سیاسی تشکیل دهند غیرممکن است اما نباید اصول تغییر کند؛ اصل اسلام، انقلاب امام و رهبری باید مورد قبول همه اصولگرایان همیشه باشد.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی عنوان کرد: اصولگرایان باید خط کشی میان خود را کنار بگذارند و بدبینی نسبت به یکدیگر را پایان دهند وخوشبینی را جایگزین کنند.


امام جمعه کازرون عنوان کرد: تفاهم و تعامل را اصولگرایان یک تکلیف شرعی بدانند؛ اختلاف نظرها در جریان اصولگرایی طبیعی است با بالا بردن قدرت تحمل و سعه صدر اصولگرایان باید اختلافات را به نحوی حل کنند که به گفتمان اصولگرایی خدشه وارد نشود.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در آزمون مهمی مثل انتخابات اصولگرایان باید الگوی وحدت باشند؛ متاسفانه جریان اصولگرایی در انتخابات رییاست جمهوری امتحان خوبی نداد و تعدد نامزدها منجر به ناکامی شد که صدمات زیادی متوجه اصولگرایان شد.


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: خودمحوری، خودرایی، اجتهادهای بی موقع، تکلیف هایی که مشخص نیست تکلیف باشد، را باید اصولگرایان کنار بگذارند و با خرد جمعی و محور قرار دادن روحانیت و مرجعیت و جامعتین به منشور اصول گرایی که مورد توجه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین است توجه بیشتری کنند و بر اساس آن منشور دوباره به وحدت دست یابند.

 

برجسته سازی اختلافات اصولگرایی در دستور دوم خرداد است




ایجاد وحدت و همگرایی در جریان اصولگرایی بسیار سهل وساده تر از جریان اصلاح طلبی است چرا که مبانی و اصول در گفتمان اصولگرایی شفاف، محکم و روشن تر از مولفه هایی است که جریان اصلاح طلبی آنها را بعنوان مبانی خود ارائه می دهند.


یک فعال جریان اصولگرا با اشاره به تفاوت های موجود میان گفتمان اصولگرایی واصلاح طلبی گفت: به نظر من ایجاد وحدت و همگرایی در جریان اصولگرایی بسیار سهل وساده تر از جریان اصلاح طلبی است چرا که مبانی و اصول در گفتمان اصولگرایی شفاف، محکم و روشن تر از مولفه هایی است که جریان اصلاح طلبی آنها را بعنوان مبانی خود ارائه می دهند  برهمین اساس باید گفت مشترکات و محورهای مورد وثوق جهت همگرایی در اصولگرایان بسیار قوی تر و ریشه تر از جریان مقابل است.

محمدرضا میرتاح الدینی افزود:در جریان مدعی اصلاح طلبی همین ضعف در گفتمان و مشترکات موجود بین آنها باعث شده که افراد مختلفی از تندرو و کندور را بتوان در ذیل این گفتمان تعریف کرد که همین مسئله بشدت آسیب های فراوانی را برای این گروه به همراه داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه اختلافات اصولگرایان با اندکی اغماض و گذشت قابل رفع است تصریح کرد که می توان به مدیریت صحیح ضمن حفظ پویایی در مجموعع اصولگرایان پیشرفت گفتمانی را نیز در این مجموعه دنبال کرد.

 معاون پارلمانی سازمان صداوسیما همچنین ضمن اشاره به اینکه دوم خرداد برای گسترش قدرت خود در بسیاری از مجموعه ها طراحی های پیچیده را مد نظر قرار داده اند ،افزود: یکی از برنامه ها این جریان آن است تا اشتباهات جزئی و ضعف های کارکردی منسوبین به اصولگرا را در نزد افکارعمومی بشدت پررنگ کرده و نوعی اصولگرایی هراسی در جامعه به راه بیندازند.به این معنا که نقصان و قصور در کارنامه ی اصولگرایان در مجلس هفتم ،هشتم و نهم و همچنین دولت های نهم و دهم را بشدت برجسته کرده و اظهار کنند که تمام مشکلات کنونی کشور نتیجه همین سیاست های اصولگرایان بوده است بدون اینکه به کارکرد دولت سازندگی ،حزب کارگزاران و یا دولت دوم خرداد و حزب های دولت ساخته آن دوره اشاره ای داشته باشند.

وی ادامه داد:برجسته سازی ایرادها و اشکالات آن مقاطع زمانی یکی از شیوه هایی است که می تواند گروههای مختلف اصولگرایی را به تخریب هم مشغول کرده و تشت آرا را بسیار را در نزد دلسوزان نظام بدنبال می اورد.

میرتاج الدینی بیان داشت: نمونه ی از این رفتار را در مقابل هم قرار دادن فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرا شاهد هستیم به این ترتیب که اتاق فکر و به تبع آن رسانه های زنجیره ای بدنبال آن هستند تا اختلافات موجود میان این دو فراکسیون را بزرگ نمایی کرده و افراد منسوب به این دو فراکسیون را به موضع گیری علیه یکدیگر ترغیب کنند ،مصادیق این رفتار را می توانیم بصورت واضح در هفته های اخیر مشاهده کنیم آنجایی که اصولگراهای مجلس در رسانه ی طیف مقابل مشغول هجمه به یکدیگر هستند.خب تمام اصولگراها برای رسیدن به وحدت باید بازی خوانی دقیق و مناسبی از جریان رقیب داشته و مراقب باشند که در زمین آنها بازی نکنند.به عنوان نمونه نقد درون گفتمانی و ایراد گرفتن از یکدیگر را علنی نکنیم وآن را در جلسات خصوصی مطرح کرده و پرهیز کنیم از اینکه خوراک تبلیغاتی به رسانه های زنجیره ای طیف مقابل بدهیم.

وی با بیان این که اصلاح طلبان در تلاش هستند شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را شکست گفتمان اصولگرا جلوه دهند،گفت:در این زمینه باید گفت که این شکست، شکست گفتان نبود بلکه شکست اصولگراها بود که نتوانستند خوب این گفتمان را تببین و تشریح کرده و بجای نقد رقیب به تخریب خودی روی آوردند. در همین مورد هم ما باید تلاش داشته باشیم که در طول ماههای آتی شاخص ها و اهداف گفتمان را خوب تعریف و تبیین کنیم.

معاون پارلمانی رئیس دولت یازدهم همچنین گفت: مقایسه سازی کارشناسانه و دقیق وعقلانی عملکرد دولت های سازندگی،دوم خرداد و مجلس ششم با دولت نهم ،دهم و مجالس هفتم وهشتم توسط سخنرانان و رسانه های ما می تواند بسیار مفید و مقبول افکارعمومی باشد.به عنوان نمونه باید نتایج گفتمان اصولگرایی پس از 16سال مدیریت ضعیف کارگزاران و دوم خردادی ها در سطوح مختلف کشور را در مصادیق فراوانی نظیر، پیاده سازی طرح عظیم هدفمندسازی یارانه ها در طول سالهای حاکمیت اصولگرایان بر مجلس هشتم و دولت نهم اتفاق افتاد، کوچک سازی دولت در همین دوره و جهش های عظیم علمی را نمایان کنیم تا هم جریان رقیب نتواند کارایی این گفتمان را مخدوش کند و هم بازخوانی مطلوبی از کارنامه ی اصولگرایان به جامعه ارائه دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: البته در این میان باید توجه کنیم که تمام دسته های اصولگرا از هم اکنون روی مشترکات قابل اعتناء در این گفتمان تاکید کرده و با برگزاری جلسات مشترک آرا و نظرات مختلف را برای اتخاذ تاکتیک ها و راهکارهای بلندمدت برای استمرار گفتمان اصولگرایی در سطح قوای مختلف دنبال کنند.باید جاذبه در دورن اصولگراها را هم بیشتر کنیم به این معنا که هر فرد یا گروهی را تنها به خاطر اشتباهاتی طرد و دفع نکنیم و با گذشت به اهداف کلان نظام و انقلاب بیندیشیم، دراین میان نباید از اثرگذاری آسیب شناسی مناسب دقیق غافل شویم ،بیان ضعف ها و ارائه راهکار برای تکرار نشدن آنهاست که آینده و پیروزی یک جریان را قوت می بخشد.

 

بررسی راهبرد و تاکتیک های جبهه اصلاحات – اعتدال در برابر گفتمان اصولگرایی




شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری برای جریان اصولگرایی دارای حساسیت بوده چرا که از یک سو جریان تجدیدنظرطلب با برنامه های گسترده مترصد بازگشت رسمی به عرصه ی حاکمیت بوده و از سوی دیگر جریان اصولگرا برای رسیدن به وحدت برای در دست گرفتن مجلس و دولت آینده راه دشواری دارد.


به گزارش « سراج24 » نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه  نتایج یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موجب شده تحرکات جریان های مخالف گفتمان اصولگرایی برای به قدرت رسیدن شکل ویژه ای به خود بگیرد، گفت: شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری برای جریان اصولگرایی دارای حساسیت بوده چرا که از یک سو جریان تجدیدنظرطلب با برنامه های گسترده مترصد بازگشت رسمی به عرصه ی حاکمیت بوده و از سوی دیگر جریان اصولگرا برای رسیدن به وحدت برای در دست گرفتن مجلس و دولت آینده راه دشواری دارد.

وی با بیان این که گفتمان اصلاحات با اقبال مردمی روبرو نبوده و حتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز از نامزد اصلی خود حمایت نکرد، اظهار داشت که این جریات تحت لوای دولت یازدهم تاکنون بصورت زیر پوستی چند گام جهت احیای خود و بازگشت به حاکمیت برداشته است این جریان برای برداشتن گام های دیگر و نهایی که در «بازگشت رسمی به قدرت» خلاصه می شود، تفرقه افکنی بین جریان اصولگراها را پیش بینی کرده و در صدد است تا با این راهکار بتواند به پیروزی در آوردگاه های پیش رو نزدیک شود.

نماینده مجلس هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی با گوشزدکردن تحرکات زیر پوستی اصلاح طلبان، گروه های اصولگرا را به حفظ وحدت فراخواند و گفت:تمام گروههای اصولگرا باید یادشان باشد که هر اختلاف سلیقه ای که بین آنها وجود داشته باشد، حداقل بر سر مولفه های مهمی نظیر؛ حفظ منافع ملی ونظام، لزوم تحفظ کرامت مردم ، استکبار ستیزی ،تحت سلطه قرار نگرفتن کشور از سوی بیگانگان ، ضرورت پیروی از مطالبات حضرت امام ورهبری،ضرورت حرکت در مسیر ارزش های اسلامی در حوزه فرهنگ ، حفظ روحیه مقاومت وایستادگی در مقابل دشمنان و خدمت به مستضعفین واقشار تهیدست جامعه مشترک و هم عقیده هستند، برهمین اساس می توانند با رفع نمودن اختلافات روبنایی  موجود میان خود براساس همین مبانی مشترک عمل کرده و هر چه زودتر زمینه های همگرایی را در میان خود بوجود بیاورند.تا هم بتوانند گفتمان اصولگرایی را در عرصه حاکمیت رونقی دوباره بخشیده وهم اجازه ندهند جریان غرب گرای داخلی دیگر بار زمام امور را در دست بگیرد.

قاضی زاده خاطر نشان کرد: رفتار و عملکرد جریان دوم خرداد در طول 8 ماه اخیر در حوزه سیاست خارجه، فرهنگ ، اقتصاد و ... (باتوجه به اینکه امروز برخی از جایگاه های مهم دولتی را در دست دارد) تمامی اصولگراهای دلسوز و ولایتمدار را ناراحت و نگران کرده است، نگران از اینکه نکند بسیاری از شاخص ها و اهداف انقلاب و نظام به مانند حاکمیت 8ساله شان در طی سالهای 76 تا 84 به سخره گرفته شود.

وی افزود:همین نگرانی های عمیق و گسترده ، ضرورت همگرایی و وحدت را بین اصولگراها بیش از هر زمان دیگر نشان می دهد و تمامی اصولگراها هم به این نتیجه رسیده اند و واقعا دغدغه وحدت را بخوبی احساس کرده اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نهم در ادانه با تبیین استراتژی جریان رقیب گفت: استراتژی دوم خرداد در شرایط کنونی اختلاف بینداز وحکومت کن است و برهمین اساس باید اصولگراها هوشیاری خود را حفظ کنند.بعد از آنکه دولت در کنار مدعیان اصلاحات بواسطه ی تندروی هایشان به دیوار سخت مجلس خوردند تلاش کردند خود را به گروهی از اصولگراهای نزدیک کرده و طرح دوستی  وتعامل را پیاده کنند آنهم با دو هدف نخست اینکه با نزدیک شدن به جرگه ی از اصولگراها ،دو دستی میان این جریان مخصوصا در مجلس را عملیاتی کرده و از سوی دیگر برای مقدمات بقاء در قدرت و تضمین برای در دست گرفتن مجلس آینده را رقم بزنند.یعنی اینکه طرح دوستی اعتدال و دوم خرداد با برخی از اصولگرایان تاکتیکی و میان مدت برای رسیدن به هدف های بالادستی شان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس در پاسخ به اینکه چطور می توان تلاش های جریان رقیب را برای ایجاد چنددستگی بین اصولگراها بی اثر گذاشت، گفت: همه ی گروههای اصولگرا باید به دور از سهم خواهی در کنار آن با حفظ نگاه ارزشی به تمام حوزه ها و با دلسوزی برای آنچه دستاوردهای نظام و انقلاب است در جهت رفع موانع وحدت قدم بردارند؛ ما نباید فرصت سوزی کنیم و از همکنون در جهت این هدف برنامه ریزی کنیم.به معنای حقیقی باید تقوا سیاسی را حفظ کنیم چراکه تقوا نداشتن هوا وهوس قدرت را در سر پرورانده و زوال و نابودی بدنبال دارد،جریان کارگزاران و دوم خرداد ره هم حب جاه و قدرت به اینجا رساند وگرنه از اول که برخی از انها ضدانقلاب نبودند ،آرام آرام بواسطه دوری از تقوا به این مسیر کشانده شدند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد:جریان رقیب گفتمان اصولگرایی تلاش دارد تا به مردم القاء کند که گفتمان اصولگرایی توان اداره امور اجرایی و حتی قانونگذاری کشور را نداشته و نمی تواند مشکلات موجود اقتصادی سیاسی واجتماعی را حل نماید. برهمین اساس بشدت به تخریب مجموعه ها و نهمادهای مشغول است که اصولگراها در آنجا مدیریت می کنند ازجمله مجلس نهم و شهرداری تهران .آنها حتی شورای نگهبان و صداوسیما و قوه قضاییه را هم در سیبل تخریب خود قرار داده چرا که این نهادها را سرعت گیری می دانند جهت خواسته های خود.

قاضی زاده در پایان اظهار داشت: باید تاکید کرد که آنها همچنین برای عبور نامزدهای خود در انتخابات آتی به تخریب شورای نگهبان بصورت پرحجم پرداخته تا ضمن متهم کردن این نهاد به حزبی و جناحی بودن ،بتوانند در جهت تایید صلاحیت نامزدهای تندروی خود از همکنون این مجموعه را برای انتخابات پیش در انفعال قرار دهند.

 

اصولگرایان از تلاش اصلاح طلبان برای وحدت درس بگیرند



در انتخابات گذشته سلایق درون جبهه اصولگرایی با یکدیگر به رقابت پرداختند و نامزدهای گوناگون را معرفی کردند، بعد از انتخابات جریان اصولگرا به پیروزی نرسید و هنوز از هم گسیختگی در اردوگاه اصول گرایی به یک وحدت و انسجام جدی برای ورود به انتخابات آینده منتهی نشده است.



جریان اصلاحات در تلاش است تا بازگشت کاملی حتی به طور کوتاه مدت و موقت به عرصه سیاسی کشور داشته باشد و تا انتخابات آینده مجلس ظاهرا جریان اصلاحات از همگرایی بیشتری برخوردار است و اگر این روند ادامه داشته باشد و اصولگرایان به وحدت نرسند اکثریت مجلس آینده از آن جریان اعتدال و اصلاحات خواهد بود.

جواد آرین منش، عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گو با سراج24 با اشاره به مسئله ضرورت وحدت اصولگرایان گفت: در کشور سلایق گوناگونی وجود دارد اعم از جریان اصلاحات و اصولگرا و با تنوع دیدگاهها مواجه هستیم.

وی گفت: این سلایق و دیدگاه های گوناگون در اردوگاه اصولگرایان و یا در اردوگاه اصلاح طلبان با قدری  تساهل و تسامح به یک وحدتی برای حضور در عرصه انتخابت اعم از انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس می رسند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با آسیب شناسی انتخابت گذشته اظهار کرد: در انتخابات گذشته سلایق درون جبهه اصولگرایی با یکدیگر به رقابت پرداختند  و نامزدهای گوناگون را معرفی کردند، بعد از انتخابات جریان اصولگرا به پیروزی نرسید و هنوز از هم گسیختگی در اردوگاه اصول گرایی به یک وحدت و انسجام جدی برای ورود به انتخابات آینده منتهی نشده است.

وی عنوان کرد: برخی از گروهها معتقدند وحدت باید مبتنی بر یک مبانی باشد و چون اکنون اصولگرایان به وحدت در مبانی نرسیده اند لذا مسئله وحدت مطرح نیست؛ این گروه از وحدت طفره می روند و اگر وضعیت این گونه ادامه پیدا کند، عاقبت خوبی برای اصولگرایان نمی بینیم.

آرین منش افزود: جریان اصلاحات در تلاش است تا بازگشت کاملی حتی به طور کوتاه مدت و موقت به عرصه سیاسی کشور داشته باشد و تا انتخابات آینده مجلس ظاهرا جریان اصلاحات از همگرایی بیشتری برخوردار است و اگر این روند ادامه داشته باشد و اصولگرایان به وحدت نرسند اکثریت مجلس آینده از آن جریان اعتدال و اصلاحات خواهد بود.

 عضو حزب مؤتلفه اسلامی با ذکر اینکه وحدت امر مبارکی است، گفت: اگر حول محور اصول، ارزشها و مبانی جمهوری اسلامی در کنار یکدیگر قرار بگیریم، این عین سعادت است اما معمولا عوامل مداخله گربا ترجیح مصالح فردی و گروهی می خواهند مانع از این شوند تا مجموعه های اصولگرا کاملا در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی در پایان گفت: در حال حاضر حجت الاسلام تقوی تلاش مجدانه ای برای وحدت اصول گرایان انجام می دهد که امیدواریم موفق باشد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••